fbpx
Buscar
Cerrar este cuadro de búsqueda.

Gaudir del currículum. L’alegria d’aprendre amb les Situacions d’Aprenentatge.

Ja ens ho sabem els mestre això, que la política i la nostra tasca educativa no sempre van de la mà.
Sense miraments, quan canvien els governs, canvien les lleis, i amb elles, els currículums de cada
Comunitat Autònoma. A Catalunya tenim la LEC (12/2009, del 10 de juliol,), que és una llei que sí
que es manté, però enguany tenim un currículum renovat, a partir de la LOMLOE (3/2020, del 29 de
desembre).

He de dir que des de que impartia classes al Màster de Secundària de la Universitat de Barcelona
donant classes a l’assignatura d’Organització Educativa, penso que una llei al final, té un impacte
relativament petit en els i les alumnes. Per quantes hem passat nosaltres com a aprenents? I per
quantes com a docents? Hem modificat grans aspectes de la nostra tasca o simplement algunes
nomenclatures i avaluacions supèrflues?

Les oportunitats del nou currículum
Ara bé, aquest nou currículum en dóna accés i llibertat a repensar què oferim als nens i nenes, com
duem a terme la nostra tasca i la relació entre ensenyament i aprenentatge. Pot ben ser que un
docent amb poques ganes segueixi trampejant entre llei i llei però jo us animo, mestres
compromeses, a revisar si allò que fem, tant a dins de l’aula com dins de l’escola com a institució,
està al costat de l’aprenentatge competencial, inclusiu i en benefici global dels nens i nenes.

L’ou o la gallina, què comença primer?

Necessitem un marc curricular per dir-nos que ja fem bé la nostra feina? O, el necessitem per
millorar-la? Qui comença, l’autoritat d’una llei o la professionalitat dels mestres? Que polítiques
educatives i la pedagogia vagin de la mà és un somni, així que posem-nos-hi de costat, aprofitem-ho,
qüestionem-ho, passem-ho pel sedàs de com entenem l’ensenyament i l’aprenentatge a la nostra
escola i beneficiem-nos tothom d’una educació de qualitat.

La interpretació del currículum

Entendre el que ens vol dir el currículum, jo ho faig des d’una mirada innovadora, que remou
estructures de pensament i institucions una mica enclaustrades i burocratitzades. Això vol dir que
proposo un model curricular que encaixa perfectament amb el Nou Currículum i que alhora es mira
el grup d’infants amb els que treballem de veritat, es mira l’aprenentatge real i promou un
ensenyament molt actiu.

Ara bé, el mateix currículum dona marge al canvi i a la reflexió pedagògica de manera que cada
centre, cada realitat, hi pugui trobar un lloc, i val a dir, també cada mestre/a amb els seus dubtes,
neguits, necessitats i pors. El camí és planer i està ple d’avituallaments per provar, equivocar-se,
ajudar-se, formar-se, sempre amb un destí clar: l’escola del benestar en el procés d’aprendre, per a
tothom.

L’aventura de créixer professionalment

Et proposo que t’hi posis, que deixis que t’expliqui el currículum de manera amena, que et donis
l’oportunitat de comparar com entens i exerceixes l’educació a la teva aula amb la proposta
curricular des d’un lloc segur. Que et deixis acompanyar per un recorregut interessant de les
situacions d’aprenentatge de manera agosarada i de manera més pautada. Al final, com més s’aprèn
és gaudint de l’aprenentatge, i com més bé es treballa, és gaudint del currículum i fent-lo gaudir!

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Scroll al inicio